Dołącz do nas

Naturoterapia w praktyce

Autor Dziel Honorata

Jak być zdrowym? Ćwiczyć!

Temat znaczenia ruchu i aktywności fizycznej dla naszego zdrowia nie jest nowy. Czy jednak wiemy, jakie formy ruchu będą najlepsze dla nas i naszych pacjentów? O jakich wzorcach ruchowych należy pamiętać w życiu codziennym? Czy i w jaki sposób należy się rozciągać? Jak ćwiczenia wpływają na narządy wewnętrzne?

Tak jak stwierdził Einstein – „Życie jest jak jazda na rowerze. Żeby utrzymać równowagę, musisz poruszać się naprzód…”. Cytat ten dotyczy wielu aspektów naszego życia. Podkreśla rolę rozwoju osobistego oraz konieczności aktywnego działania w naszym życiu. Można go również zrozumieć dosłownie – aby utrzymać nasze ciało w stabilnym zdrowiu, potrzebujemy ruchu. Według medycyny chińskiej, wszystko, co się nie porusza, ulega fermentacji i gniciu. Nasze ciało w około 80% składa się z wody, więc tę chińską myśl można też zrozumieć dosłownie – aby procesy fizjologiczne zachodziły w sposób prawidłowy, niezbędny jest ruch. Wszystkie najstarsze systemy zdrowotne zawierały opisy podstawowych ćwiczeń fizycznych: systemy tybetańskie i chińskie, Ajurweda i wiele innych… Ćwiczenia te mają jedną cechę wspólną – wykonywane są w sposób płynny, wielostawowy, podkreślają rolę oddechu, głębokie...

Artykuł dostępny tylko w prenumeracie PREMIUM

Pozostało jeszcze 92% treści i 25 zdjęć